Teatteritaiteen perusopetus
MITÄ ON TAITEEN PERUSOPETUS?
Taiteen perusopetus on taidekouluissa vapaa ajalla annettavaa taidekasvatusta. Se on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää ja valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan sidottua opetusta, jota antavat alan koulutetut ammattilaiset.
MITÄ HYÖTYÄ SIITÄ ON?
Taiteen perusopetuksen piirissä lapsi tai nuori voi keskittyä oman kiinnostuksensa mukaiseen taiteen alaan motivoivassa ilmapiirissä samanhenkisten ystävien seurassa. Hän oppii pitkäjänteisyyttä, ajattelun taitoja ja luovuutta, mitkä ovat tulevaisuuden työelämässä tarvittavia tärkeitä taitoja. Niiden avulla hänestä kasvaa aikuinen, jolla on hyvä sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma
TEATTERITAITEEN PERUSOPETUS ILMAISUKOULU TUIKKEESSA
Ilmaisukoulu Tuike antaa taiteen perusopetusta 9-18-vuotiaille.
5-8-vuotiaat voivat osallistua varhaiskasvatuksen ja valmentavan opetuksen kursseille, joilta he pääsevät jatkamaan myöhemmin TPO:n piiriin. Ilmaisukoulu Tuike järjestää myös aikuisille räätälöidysti teatteritaiteen perusopintoja.
9-18-VUOTIAIDEN OPINTOPOLUT ILMAISUKOULU TUIKKEELLA
A-POLKU, kun aloitat 9-11-vuotiaana:
1. vuosi 9-11-VUOTIAAT A1-taso Leikki ja tarina
2. vuosi 10-12-VUOTIAAT A2-taso Esiintyjyys ja katsojuus
3. vuosi 11-13-VUOTIAAT A3-taso Erilaiset tehtävänkuvat teatterissa
4. vuosi 12-14-VUOTIAAT A4-taso Esityksen rakentaminen
5. vuosi 13-15-VUOTIAAT A5-taso Teatterin eri tyylilajit
6. vuosi 14-16-VUOTIAAT A6-taso Oma taiteellinen prosessi produktiossa
B-POLKU, kun aloitat 12-16-vuotiaana:
1. vuosi 12-14-VUOTIAAT B1-taso Esiintyjyys ja katsojuus
2. vuosi 13-15-VUOTIAAT B2-taso Erilaiset tehtävänkuvat teatterissa
3. vuosi 14-16-VUOTIAAT B3-taso Esityksen rakentaminen
4. vuosi 15-17-VUOTIAAT B4-tao Teatterin eri tyylilajit
5. vuosi 16-18-VUOTIAAT B5-taso Oma taiteellinen prosessi produktiossa
Suoritetun taiteen perusopetuksen kokonaistuntimäärä on yhteensä 500 oppituntia.
Ilmaisukoulu Tuikkeen opetuksessa käytetään taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän mukaista opetussuunnitelmaa. Taiteen perusopetus on tavoitteellista tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää eri taiteenalojen opetusta. Taiteen perusopetus on antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Taiteen perusopetus pohjautuu lakiin, jossa mm. määritetään opettajien pätevyyskelpoisuus. Sitä ohjaa Opetushallituksen päättämä opetussuunnitelma, joiden pohjalta oppilaitokset suunnittelevat omat opetussuunnitelmansa. Ilmaisukoulu Tuikkeen opetussuunnitelmaan on sisällytetty vahvasti fyysinen- ja visuaalinen teatteri.
Taiteen perusopetusta voidaan oppilaan halutessa järjestää myös aikuisille, tästä tulee ilmoittaa Ilmaisukoulun rehtorille, jonka kanssa laaditaan oppilaalle yksilöllinen opetussuunnitelma.
Lue lisää teatteritaiteen perusopetuksesta
TEATTERITAITEEN PERUSOPETUS (suomeksi)
Grundläggande konstundervisning (på svenska)
ILMAISUKOULU TUIKKEEN OPETUSSUUNNITELMA (suomeksi)
Läroplan för den allmänna lärokursen i den grundläggande undervisningen i teaterkonst (på sveska)
MIKSI HARRASTAA TEATTERIA?
Teatteriharrastus tuottaa kulttuuriharrastamisen vaikuttavuuskyselyn mukaan erityisesti sosiaalisia, psykologisia, fyysisiä, oppimiseen ja yhteisöön liittyviä vaikutuksia.
Selvityksestä vahvimmin esiin nousevat kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset ovat tiivistettynä:
1. Sosiaaliset vaikutukset: Kulttuuriharrastus vähentää yksinäisyyttä ja tukee kykyä rakentaa positiivisia sosiaalisia suhteita. Harrastus lisää osallisuuden tunnetta ja rohkaisee osallistumaan yhteisölliseen toimintaan ja vaikuttamaan siinä. Vain harva kulttuurin harrastaja kokee kiusaamista tai syrjintää harrastuksessaan.
2. Oppimiseen liittyvät vaikutukset: Oppimismyönteisyys lisääntyy kulttuuriharrastuksen myötä. Kulttuurin harrastajat kokevat omien taitojensa kehittyneen ja he pystyvät hyödyntämään harrastuksessa oppimiaan taitoja myös muilla elämän osa-alueilla. Yhteisöllinen oppiminen vahvistaa harrastajien oppimismotivaatiota.
3. Psykologiset vaikutukset: Kulttuuriharrastus lisää vastaajien itsetuntemusta ja kehittää pitkäjänteisyyttä ja resilienssiä. Kulttuurin harrastamisella on vaikutusta minäpystyvyyden ja oman identiteetin vahvistumiseen. Harrastus vahvistaa mielikuvituksen käyttöä ja jonkin verran myös tunnetaitoja.
4. Fyysiset vaikutukset: Kulttuuriharrastuksen myötä harrastajien kehon ja mielen yhteys vahvistuu ja fyysinen hyvinvointi kohenee. Suuri osa harrastajista käyttää kehoaan kokonaisvaltaisesti, tosin jotkin harrastaukset kuormittavat kehoa yksipuolisesti.
5. Yhteisöön liittyvät vaikutukset: Kulttuuriharrastaminen vahvistaa muille hyvän tekemisen ja ilon tuottamisen kokemusta. Harrastus myös lisää yhteisöön kuulumisen tunnetta ja osallisuutta. Kulttuurin harrastamisen myötä harrastajat kykenevät paikantamaan itsensä vahvemmin kulttuuriperinnön kantajina.
Selvityksen toteuttivat Opintokeskus Kansalaisfoorumi ja Taiteen perusopetusliitto (TPO-liitto) yhdessä jäsenjärjestöjensä kanssa. Selvityksiin vastasi yhteensä lähes 3500 eri-ikäistä kulttuurinharrastajaa. Tutustu koko raporttiin täältä: https://kansalaisfoorumi.fi/wp-content/uploads/kulttuuriharrastamisen_koetut_vaikutukset_2024_selvitys.pdf